tags:
Stichting Ruimte is een organisatie die namens de gemeente Eindhoven werkruimtes creëert en beheerd voor creatieve bedrijvigheid. In de wijk Doornakkers te Eindhoven wonen veel zzp’ers, maar er zijn weinig professionele werkplekken en mogelijkheden tot uitwisseling en kruisbestuiving. Dit was de aanleiding om in een oude jongensschool een bedrijfverzamelplek te maken, speciaal voor zzp'ers.
Omdat de school in een ander gebouw gehuisvest werd en het zonde is om het gebouw direct te slopen, kon de stichting Ruimte er een gebouw met werkplekken voor zzp'ers voor maken. Tevens was er behoefte aan een ontmoetingsplek voor de buurt, door deze twee functies te combineren in dit gebouw ontstaat er een levendige plek waar voortdurend mensen te vinden zijn.
Verder is het de bedoeling dat het Buurtkantoor zoals de plek nu heet, binnen 2 jaar zelfstandig moet kunnen draaien, dit gebeurt via lidmaadschapgeld.
- De gemeente heeft subsidie verleent via het Europese Lively Cities project.
- Het renovatiebudget is beperkt waardoor veel middelen worden hergebruikt.
- Stichting Ruimte treedt op als kwartiermaker en ontwikkelaar van het project, het is de bedoeling dat dit na verloop van tijd het project zelfstandig gaat draaien.
- Lokale ondernemers en zzp'ers maken niet alleen gebruik van het Buurtkantoor ze zijn ook actief in de organisatie van de onderneming.
- Wijkbewoners helpen mee, en nemen deel aan activiteiten.
tags:
Amstel III is een kantoren- en bedrijventerrein in Amsterdam Zuidoost dat kampt met leegstand, gebrekkige openbare ruimte en een gebrek aan voorzieningen. Saskia Beer wilde als architect een bijdrage leveren aan het transformatieproces van monofunctioneel kantorenpark naar dynamisch en levendig werk- en leefgebied.
Saskia Beer wil als architect een bijdrage leveren aan de transformatie van kantorengebied Amstel III in Amsterdam, het is echter lastig om een goed begin te maken met de plannen omdat eigenaren van de panden niet de eerste willen zijn om te investeren. Ze richt daarom het glamourmanifest op, via positeive laagdrempelige ingrepen krijgt ze het voor elkaar dat pandeigenaren, werknemers em gebruikers meer en meer met elkaar in contact komen. Uiteindelijk fungeert het Glamourmanifest als een aanjager voor grotere veranderingen in het gebied.
- lidmaatschap op activiteiten
- private fondsen voor financiering
- on- en offline campagne voor publiciteit
- Saskia Beer, glamour manifest
- gebruikers
- pandeigenaren